Sinterklaas in de jungle

3 januari 2015 - Pucallpa, Peru

Aangezien de familie Nederlands is en twee kleine kinderen heeft wordt er natuurlijk Sinterklaas gevierd. Olivia en ik leggen aan de andere vrijwilligers uit hoe het werkt en we besluiten met z'n allen surprises en gedichten te maken. De lootjes worden getrokken en ik krijg veel vragen over wat nou precies de bedoeling is. Waar moet het gedicht over gaan? Wat voor surprise moet ik maken?

In de week voor pakjes avond mag iedereen elke dag zijn schoen zetten. We zingen braaf een paar sinterklaas liedjes en mesten het paard vet met appels en wortels, er staan tenslotte 13 schoenen. Tegen het eind van de week doen een paar andere vrijwilligers voorzichtig een poging sinterklaas kapoentje en sinterklaas bonnebonnebonne mee te zingen, met behulp van een boekje met de tekst. Marlon(5) neemt het gebeuren net als de meeste kinderen heel serieus. De eerste avond staat hij tijdens het zingen met een strak gezicht stijf rechtop met zijn armen strak langs zijn lijf en zijn vingers gestrekt, deed me denken aan een soldaat. Vervolgens deed hij een soort breakdance. De rest van de week zat hij bij zijn vader op schoot mee te kijken in het boekje met de teksten. Overdag probeerde hij van iedereen snoep te krijgen. Hij was om 5 uur op en iedereen die hij tegen kwam moest direct zijn of haar schoen leeg maken.

Op de dag van pakjes avond was iedereen de hele dag in de weer met geheime projecten en niemand had aandacht voor Marlon. Hij mocht niets zien en weten en iedereen probeerde hem uit de buurt te houden. Hij heeft denk ik wel 10 lollies gekregen om hem lief te houden en ik heben een film voor hem aangezet. Hij bleef er verbazingwekkend lief onder, normaal was er altijd wel iemand die een spelletje of iets dergelijks met wilde doen. Na het eten begon de spanning te stijgen, toen er eindelijk op de deur gebonsd werd sprong Marlon bijna uit zijn vel van opwinding. Alle surprises werden erbij gehaald en het feest kon beginnen. Op elk cadeautje zat een gedichtje. In het nederlands of engels, de nederlandse gedichten probeerden we zo goed mogelijk te vertalen, als het even kon rijmend. Bij de surprises zaten een paar duitse gedichten, maar de meeste in het engels. Het was moeilijk Marlon van zijn cadeautjes af te houden zodat hij niet alles in een keer uit zou pakken, als iemand anders aan de beurt was wilde hij ze open maken, Kayla was veel meer geïnteresseerd in de cadeautjes van anderen en had aan het er inderdaad nog een berg over toen iedereen klaar was. De vrijwilligers hadden allemaal erg creatieve gedichten, in de meeste werden de slachtoffers geplaagd met darmparasieten of alcoholisme. Cadeautjes varieerden van een paars geverfde machete, een zelf gemaakte lampenkap, een hoop snoep en snacks, drank tot een Chinese waaier (die kreeg ik van Shen, had ze meegenomen van thuis)

Er was eindeloos veel snoep, koek en zelfs pepernoten! Die waren opgestuurd door familie uit Nederland. Er waren een paar knutselwerken, ik had een aap geknutseld, iemand anders een schildpad, maar er waren voornamelijk speurtochten. Kayla had een paar dagen voor pakjesavond iedereen om zijn of haar lievelingskleur, dier en fruit gevraagd en mij toen gevraagd haar te helpen met het zoeken van mooie stenen in de rivier en deze te beschilderen met de favoriete dingen van iedereen. Toen we daarmee klaar waren heeft ze voor iedereen een kort bijpasend gedichtje geschreven.

Ik vond het erg jammer om sinterklaas niet thuis te vieren maar het was een erg gezellig alternatief!

1. Renate:
    4 januari 2015