Vervolg boerderij Laetitia en Felipe

18 maart 2015 - Arauco, Chili

Elke dag begint met geitenmelken. De jonge geiten slapen buiten met de hond als ze oud genoeg zijn en de melkmoeders slapen binnen met de schapen. De schapen slapen binnen omdat de hond met ze speelt,  wat lelijke wonden veroorzaakt. Voor het melken gaan de schapen naar buiten en wordt de hond vastgebonden bij de kippen. De geiten hebben onderling een volgorde bedacht in welke ze elke dag gemolken worden. Wanneer een van de geiten voor haar beurt gaat staat de ander luid te klagen tot ze eindelijk mag. In het begin spoot de melk nog alle kanten op, op de muur, op mijn broek en ging het heel langzaam, maar ondertussen gaat het vlot en netjes in de pan. Zodra de geit gemolken Is gaat ze naar buiten. Dan gaan alle geiten en de schapen samen het veld in om te grazen, de geiten geven de voorkeur aan struikjes en houden  zo de bramen in bedwang. Dat leerde ik nadat ik vol verbazing vroeg hoe ze hun bramenstruiken zo klein hielden, geiten dus.

Als ik klaar ben met melken breng ik de melk naar binnen waar Laetitia  er kaas en yoghurt van maakt. Tussendoor bakt ze brood en dan gaan we naar buiten om brandhout op te ruimen. Ze hebben voldoende brandhout gezaagd voor een paar jaar en dat willen ze als het even kan allemaal in de schuur opbergen. Iedere dag doen we dat een uur of anderhalf tot onze armen en ruggen moe zijn. Na een week zijn we nueindelijk klaar, toen we begonnen dachten we dat ongeveer de helft in de schuur zou passen maar wonderbaarlijk genoeg past alles.

Advies voor mensen die niet houden van grote dikke spinnen(3-4cm), hagedissen, duizendpoten, slangenvellen, hele grote krekels (4cm), dikke larven en andere kriebelbeestjes, ga NIET hout opruimen in chili. Onder zeker een kwart van de houtblokken rende wel iets weg. Ik heb (per ongeluk) meerdere hagedissen en spinnen geplet.

We zijn een paar keer gaan zwemmen in de rivier, het water is eigenlijk veel te koud, maar het is nog behoorlijk warm overdag, dus de kinderen zwemmen dapper door. Toen ik met de oudste 2 meisjes in het water stond viel er ineens een vleermuis in het water, waarschijnlijk geschrokken van onze kreten van de kou. De vleermuis ging zo snel hij kon het water uit en heeft vervolgens een half uur zichzelf gefrustreerd droog gelukt in een boom boven het water. Ik zou foto's kunnen uploaden, maar natuurlijk is deze week mijn derde sd kaart gecrashed.

Met Felipe, zijn schoonmoeder en Elena en Carla, de oudste 2 meisjes, ging ik mee om piñones te zoeken in de bergen. Piñones zijn zaden van bepaalde dennebomen die alleen in Chili en Argentinië voorkomen. We reden eerst een uur over snelweg en daarna anderhalf uur over onverharde weg. We lunchten op en grote rots, deze stak boven de bomen uit en gaf ons uitzicht op de zee en aan de andere kant de andes. Door de droogte hadden de bomen niet veel zaden gemaakt en zijn we een paar uur bezig geweest om 8 kilo te verzamelen. De volgende dag kookten we ze voor het avondeten, ze smaken een beetje als kastanjes. Maargoed ook hier heb ik dus geen foto's meer van, jammer maar helaas.

Gisteren kwamen de kinderen binnen met de boodschap dat er 3 dode slangen in het putje van het zwembad lagen. Een kwartier later kwam de boodschap dat ze nog leefden. Ik ging werd naar buiten gesleurd en zag dat de 3 hele jonge slangetjes leefden maar erg levendig waren ze inderdaad niet.

In mijn vrije tijd speel ik met de kinderen, leer hen Nederlandse liedjes, poesjes mauw en hoedje van papier. Ik probeer zoveel mogelijk te lezen van hun boekcollectie. Veel van de interessante boeken die ze hebben zijn in het Frans, daarvan schrijf ik de titels op zodat ik ze later in het engels op kan zoeken. Gelukkig hebben ze ook een aantal boeken in het engels. Een over bijen, met een heel andere methode en andere kasten dan de gebruikelijke kasten, wat ik zeker uit wil proberen.

Ook heeft Felipe me een boek laten lezen over een Amerikaanse dokter die met veel experimenten heeft aangetoond dat het gebruik van zeezout om land te bemesten heel veel problemen op kan lossen. Door jarenlange erosie en intensieve landbouw zijn er veel elementen uit de bodem zeer schaars of zelfs verdwenen. De meeste planten gebruiken ongeveer 40 verschillende elementen, maar meestal worden er maar 6 gebruikt om het land te bemesten. Deze man heeft ontdekt dat zeezout precies de juiste verhoudingen bevat en na jaren van onderzoek een hoeveelheid zeewater of zeezout bepaald dat je over het land uit moet spreiden. In combinatie met de andere elementen is het zout niet giftig voor planten.

Het effect van zeezout is onvoorstelbaar, je hoeft naast het zeezout geen andere bemesters te gebruiken. Planten raken resistent tegen heel veel ziekten, je hoeft dus ook chemicaliën meer te gebruiken om je planten te beschermen. Tijdens de experimenten had hij velden met en zonder zeezout naast elkaar, overduidelijk hadden dieren voorkeur voor de planten die op zeezout groeiden, dieren weten wat goed voor ze is. Groenten smaken beter, etc. Het effect op dieren die gevoerd worden met planten die op zeezout gegroeid zijn is ook onvoorstelbaar. Muizen die speciaal gefokt waren om borstkanker te ontwikkelen bijv., de controle groep kregen allemaal borstkanker en werden niet oud. Van de experimentele groep ging er niet een dood, ook kregen ze veel meer nestjes, na verloop van tijd werden ze opgeofferd voor autopsie, slechts enkele hadden borstkanker ontwikkeld maar de gezwellen waren grotendeels afgebroken, de rest was kerngezond.

Koeien waarvan de kalfjes de eerste paar dagen hulp nodig hadden van de boer met staan om te drinken, kregen na gevoerd te worden met voer dat op zeezout was gegroeid gezonde kalfjes die meteen zonder hulp konden staan. Etc. etc. zo gaat het boek door en door met het noemen van voorbeelden en uitleg hoe het werkt.

In bepaalde afgezonderde gebieden in de wereld worden mensen 120 jaar oud, baren nog kinderen op hun 70ste, sommige van deze gebieden liggen in een vallei waar de erosie minimaal is waardoor de grond dus nog zeer rijk is. Anderen hebben een rivier waar in het water veel elementen zijn gevonden, water dat over het land gaat en waar de planten weer hun elementen uit halen. 120 jaar, bizar!

Waarom is dit niet bekend en doet nog niet iedereen dit? Hoeveel gezondheid problemen dit wel niet op kan lossen en hoeveel chemicaliën er wel niet, niet gebruikt hoeven worden. Het zou wel eens lichtelijk rampzalig uit kunnen pakken voor de economie stel ik me voor, als mensen minder tandproblemen hebben, minder vruchtbaarheidsproblemen, hart en vaat ziekten, wat als het het op mensen en kanker hetzelfde effect heeft als bij de muizen en ga zo maar door. Ook voor de chemicaliën industrie zal het rampzalige gevolgen hebben, maar dat is des te beter voor onze geliefde bijen. Die er nu ik erover nadenk ook wel eens beter bestand kunnen raken tegen ziekten als ze de nectar uit bloemen halen die op zeezout gegroeid zijn. Felipe heeft hier al een ding uitgeprobeerd met fantastisch effect nadat hij het boek had gelezen, zijn perzikboom had het 'curly leaf' virus (ik weet de Nederlandse naam niet) en was  er erg slecht aan toe. Hij is naar de zee gereden en heeft een paar emmers zeewater meegenomen en dat onder de boom uitgespreid in de hoeveelheden die in het boek beschreven worden, in no-time was de boom weer gezond en de perziken voor dat jaar waren gered. Gemakkelijker is om een bepaalde hoeveelheid zeezout over het land uit te strooien en vervolgens goed water te geven. Deze zomer is hij met al zijn gewassen in de weer met zeezout. Maargoed geloof je het niet of wil je meer weten? Google erop los of bestel het boek van deze man, Maynard Murray: Sea energy agriculture, briljant!

Goed genoeg over zeezout, aankomend weekeind ga ik naar Santiago, een plek met superwifi  zoeken om te kunnen skypen. Daarna ga ik naar Illani om haar wijngaard in de bergen bij santiago te zien en te helpen met het drinken van de wijn van vorig jaar. Daarna heb ik nog ongeveer 2 weken over van mijn 90 dagen in chili. Ik ga dan naar het zuiden om patagonie te zien, als ik meer tijd Chili wil doorbrengen dan dat zal ik een dag de grens over gaan of wat geld betalen om nog 90 dagen te krijgen. Anders ga ik door naar Argentinië.

Eerst de laatste paar dagen hier, vanmiddag voor het eerst in de bijen kijken, kijken hoe het werkt met die andere kast. Morgen moeten de geitennagels geknipt worden.

Waarschijnlijk ga ik zaterdagavond dus met een nachtbus naar Santiago en ben ik zondag en misschien ook maandag de hele dag beschikbaar op skype! Jeeey!

1. Renate:
    18 maart 2015
    Hoe kom je aan van die grote hoeveelheden zeezout?
    Grappig van die geiten.
    Ik mail je binnenkort....
  2. Laura:
    20 maart 2015
    Je bent net zo'n stoere vrouw uit McLeod's Daughters:D. Met de blote hand geiten melken!
  3. Merel de Jong:
    21 maart 2015
    Haha Laura, nu nog een cowboy hoed.