Amazone dag 2

28 oktober 2014 - Cuyabeno National Park, Ecuador

Amazone dag 2.

Na het ontbijt, gaan we gewapend met rubberlaarzen, antimuggen spray, poncho's en camera's de boot in om een boswandeling te maken.  Na ongeveer een kwartier varen leggen we ergens aan, de wandeling zal ongeveer 3 uur duren. We zien een vreemd stervormig wespennest onder een blad, een bijenkorf(de bijen vielen ons aan zodra we in de buurt kwamen), veel vogels waaronder toekans, zwartrugtamarins(Google maar, ze waren te snel voor foto's) de gids vond een gifkikkertje die eindeloos geduldig foto's van zich liet maken.

Na 3 uur kwamen we het bos uit op een andere plek dan waar we begonnen, onze kapitein en zijn boot waren er wel. Naast de boot zaten een hele berg gele vlinders die af en aan vlogen. Dat was de eerste keer dat we dit tafereel zagen. Overal langs de waterkant doken groepjes gele vlinders op. Onderweg terug naar de lodge dook er een rivierdolfijn op vlak voor de boot! Hij was niet geïnteresseerd in ons dus we moesten het doen met een paar keer een blik op een rugvin, maar toch het was een dolfijn!

Vlak voor zonsondergang gingen we weer naar het meer voor de zonsondergang. Zodra het donker was gingen we weer het bos in voor een nachtwandeling. Terwijl we aanmeerden keek ik met het meisje naast me naar een paar vissen naast te boot. Mijn hoofdlamp was blijkbaar zo interessant dat een vis(+-30cm) recht op mijn gezicht afspringt, ik duik achteruit om hem te ontwijken en hij sprint net ver genoeg om aan de andere kant van de boot weer in het water te vallen.

De wandeling zal ongeveer een uur duren, het is stikdonker en haast niet mogelijk om om ons heen te kijken. We hebben onze lampjes hard nodig om te zien waar we lopen. Door de regen is het pad erg modderig en dus spekglad,  daarnaast liggen er overal boomwortels klaar om je genadeloos te tackelen. In het begin vinden we vooral veel spinnen, grote sprinkhanen en een paar schorpioenen. Op gegeven moment horen we een hoop lawaai alsof er ietwee groots uit een boom valt, vlak naast ons. Het bleek een boomstekelvarkentje te zijn die waarschijnlijk geschrokken was van  al die mensen in het bos. Het arme ding probeerde zo snel als hij kon weer in een boom te klimmen maar koos in zijn haast voor een heel dun 2,5 meter hoog  boompje. Perfect voor ons natuurlijk om foto's te maken. Natuurlijk was mijn batterij leeg, ik probeer de foto's nog van iemand te krijgen.

De rest van de wandeling zien we nog meer insecten en een kleine slang. Als we terug gaan naar de lodge voor het eten vinden we nog een paar kaaimannen.

1. Renate:
    28 oktober 2014
    Wauw Merel, ik wou dat ik nog jong was, geweldig!
  2. Andrea:
    28 oktober 2014
    Merel! Wat een verhalen, wat een avonturen! Verheug me nu al op de rest. En heb je 'ons' boekje ook al gebruikt? Geniet! X
  3. Ritty:
    28 oktober 2014
    gaaf merel, van je moeder de link gekregen.
    leuk om dit allemaal te lezen,
    zo reis ik ook nog een beetje de wereld rond
  4. Laura:
    31 oktober 2014
    Leuke verhalen Merel, zo te horen heb je het naar je zin:)!